Waterstof-aangedreven boot | TU Delft

 “De komende maanden zullen we ons ontwerp gaan produceren om uiteindelijk 4 juli te gaan racen in de Monaco Energy Boat Challenge” – TU Delft, Hydro Motion Team

- - -

Woensdag 26 januari hadden alle betrokken sponsoren en leveranciers van het Hydro Motion Team van de TU Delft de primeur en werd het ontwerp van de nieuwste vliegende waterstofboot gepresenteerd. Met dit ontwerp heeft de TU Delft laten zien wat de potentie en kracht is van waterstof en hoe daarmee te kunnen werken aan een duurzame toekomst voor de maritieme industrie.

Morskate was ook bij de (online) presentatie aanwezig vanwege de levering van enkele Toolflex koppelingen. Deze balgkoppelingen worden toegepast in het mechanisme om de draagvleugels van de vliegboot te kunnen verstellen.

Wij kijken uit naar het moment dat de nieuwe waterstofboot de eerste proefvaart kan gaan maken. Uiteraard blijven wij dit project actief volgen en zullen we de resultaten delen. Houd onze LinkedIn pagina in de gaten. 

- - -

World’s first flying hydrogen boat

 
 
 
 
 
 
 
 
 
2021: gewicht boot 1000 kg, topsnelheid 22 km/uur
 

Het team van 2021 had de uitdaging om in één jaar de duurzame boot volledig om te bouwen van zonne-energie gedreven boot naar een waterstofenergie boot. Dat is ze gelukt en hebben ze zelfs de titel “world’s first flying hydrogen boat” daarvoor in ontvangst mogen nemen.

- - -

Waarom is waterstofenergie de toekomst?

Of je nu gelooft in klimaatverandering of niet, de voorraad olie en gas zal onvermijdelijk op raken. En als we toe willen naar een uitstootvrije toekomst zullen we op zoek moeten naar alternatieve en duurzame energiebronnen. Het gebruik van waterstof als energiebron heeft het voordeel dat het geen koolstofoxide produceert en dus een schone brandstof is. Bovendien heeft het een energiedichtheid die 235 keer hoger is dan die van lithium-ion batterijen en is het zeer licht in gewicht vergeleken met batterijen. Dit betekent dat de energie compacter kan worden opgeslagen, wat een enorm voordeel is.

Bron: TU Delft | www.solarboatteam.nl/