Als de rek eruit is

Een klant van ons wilde een nieuwe tandriemschijf, de oude was versleten. Na levering en de montage van een nieuwe tandriemschijf liep de desbetreffende frees niet meer soepel.  

De oorzaak  

De klant dacht dat het probleem bij de tandriemschijf lag. Alles was goed uitgelijnd en de afmetingen klopten, dus dat kon het niet zijn. Niels is bij de klant geweest en kwam erachter dat de tandriem, die het geheel aandreef, niet goed op schijven liep. De oude delen waren na 30 jaar draaien, op elkaar ingesleten en daardoor viel niet op dat ook de tandriem eigenlijk versleten was.  
Door de vervanging van de tandriemschijf kwam aan het licht dat de tandriem te ver was opgerekt. In de oude situatie viel dit niet op.  

Wat extra achtergrond info 

Hieronder volgt nog wat extra technische info over de berekening van rek in de tandriem. Aan de hand van de onderstaande formule en met behulp van een riemspanningsmeter waren we er snel achter dat de rek in de riem te groot was.  
De maximale rek in een tandriem is te berekenen als volgt:  
E = 1/64 x H in m/m 
E = de doorbuiging in mm. 
H = de hart op hart afstand in mm. 

De hart op hart afstand was 325mm. Bij een HTD 5M met een riembreedte van 25mm mag je een kracht uitoefenen van 10,2 Newton. Bij een kracht van 10,2 newton boog de tandriem circa 6,5 mm door. Toegestaan was: 1/64 x 325 = 5,08